Netříděný originál - unsorted original

Tento článek je určen zejména pro zákazníky, kteří nemají s netříděným originálem zkušenosti.

Co je to netříděný originál – unsorted original

Někdy dochází k nedorozumění, když se názvem „originál“ označují původní, neotevřené, tedy „originální“ pytle tříděného zboží balené v Anglii. To není originál. Výraz netříděný originál – unsorted original v oboru second hand vždy označuje pouze prvotní, nezpracovaný materiál přímo ze sbírek, raw material.

Netříděný originál je základní materiál oboru second hand

Netříděný originál je základní surovinou oboru textilu second hand. Pochází z charitativních i komerčních sbírek. Podrobnosti na stránce Textil second hand. Pytle a tašky různých typů a velikostí obsahují všechny možné druhy textilu a doplňků nejrůznější kvality. Oděvy, bytový textil, kabelky, pásky, prádlo, obuv, hračky atd.

Netříděný originál je polotovar ke zpracování

Ve specializovaných zpracovatelských závodech se textil a doplňky třídí podle zachovalosti.

  • Nejlepší nové a zánovní módní oděvy označované jako creme, extra, shop quality se prodávají ve střední a východní Evropě.
  • Více opotřebované oblečení se v lisovaných balících exportuje do Afriky, Asie a Jižní Ameriky.
  • Nepoužitelné kusy se využívají jako čistící textilie a druhotná surovina pro průmysl.

Tento systém funguje ve většině vyspělých zemí světa. Všechny třídírny zpracovávají netříděný originál. I ten nejlepší luxusní extra výběr vždy pochází z netříděného originálu.

Originál je výhodný – více práce, větší výdělek

Originál je ziskový, přestože obsahuje kromě módního zánovního oblečení také kusy poškozené. Rabat dosahovaný při ocenění originálu je výrazně vyšší, než při prodeji tříděných oděvů. Proč? Nakupujete-li dražší hotové tříděné zboží, platíte práci a náklady zahraničních třídíren. Vytřídíte-li si originál sami, využijete svojí vlastní práci a ušetříte.

Originál je vždy výdělečný

Kvalita oděvů v jednotlivých baleních netříděného originálu je velmi různá. Některé pytle jsou plné nových a zánovních supermódních věcí, jiné jsou horší. Záleží na tom, zda byl originál nasbírán v bohaté či chudší čtvrti. Jenže to nikdo neví. Zákazníci, kteří začínají s netříděným originálem, se tak mohou ocitnout ve dvou situacích.

  • Mohou mít štěstí a napoprvé mnohonásobně vydělat. Když pěkně namlsaní nedočkavě koupí další dodávku a zisk je menší, cítí se zklamaní.
  • Mohou mít smůlu a napoprvé vydělat jen málo. V tom případě si řeknou, že se spálili, cítí se ošizení a na originál zanevřou. Neuvědomují si, že další dodávky mohly být perfektní a počáteční neúspěch by jim královsky vynahradily.

Ziskovost originálu se totiž musí posuzovat v delším časovém horizontu. Objednáte-li jednorázově 50 kg originálu, existuje vysoká pravděpodobnost, že ty dva pytle budou na nic. Koupíte-li během 2-3 měsíců 500 kg, máte naprostou jistotu, že dobře vyděláte. To je léty 100% ověřená praxe. Čím více originálu nakoupíte, tím větší bude šance, že objevíte nejdražší atraktivní značkové kusy.

Originál je výnosné riziko

Můžeme si pomoci příkladem z oboru financí. Investoři se dělí na opatrné a odvážné. Opatrní volí zajištěné fondy s garantovaným menším úrokem. Odvážní investují do rizikových fondů s vidinou méně jistého vyššího zhodnocení. To samé platí i v oboru second hand.

  • Opatrní obchodníci s levnou módou kupují a prodávají tříděné zboží s garancí kvality a stabilním ziskem.
  • Odvážní pracují s netříděným originálem v očekávání vysokého výdělku, který někdy přijde, jindy ne.

Jeden rozdíl od finančních trhů tady ale je. Zatímco akcie mohou spadnout až na samé dno a stát se bezcennými, na netříděném originálu nelze prodělat. V této loterii nemůžete prohrát.

Originál je lákavé dobrodružství, napětí a nadšení

Znovu si připomeňme, že hlavní charakteristikou skutečného netříděného originálu je, že na něj nikdo nesáhl. Nikdo neví, co je uvnitř balení. Ani sbírková organizace, ani britský dodavatel, ani my. Jen Vševědoucí. Netříděný originál je surovina, nikoliv finální výrobek, zboží. Nevztahuje se na něj záruka. Co tedy nutí zákazníky, aby stále riskovali a kupovali zajíce v pytli? Přeci to, co nás v životě nejvíce přitahuje. Tajemství. :-) Tříděné zboží? To je nuda. Víme, co bude uvnitř. Někdo to už viděl a přebral před námi. Tady nás nečeká žádné překvapení. Pouze při vlastním třídění originálu jste to vy, kdo první na světě rozbalí pytle textilu a odhalí hádanku, kterou skrývají. Bude to krásné oblečení? Nebo ne? To je přece adrenalinový sport. :-)

Je pro vás originál vhodný?

Pro úspěšný obchod s netříděným originálem je třeba splňovat určité podmínky.

  • Měli byste mít čas na vytřídění oděvů.
  • Měli byste mít prostor na třídění a manipulaci. Stačí např. garáž nebo volná větší místnost, zhruba 15 – 20 m2.
  • Měli byste mít místo k uskladnění mimosezónního zboží. V originálu je oblečení pro všechna roční období.
  • Vaše prodejna by měla být v menší obci nebo v takové lokalitě, aby vaši zákazníci kupovali také kusy nižší kvality. Nemůžete očekávat, že za 50 – 70 Kč / kg bude originál obsahovat je samý luxusní výběr.
  • Vaše prodejna by měla být široce zaměřená. Prodáváte-li např. jen dětské, dámské, mladou módu atd., nemůžete kupovat netříděný originál, protože ten obsahuje všechno.

Anglický a skotský netříděný originál je nejlepší na světě

Britský originál je nejdražší. Stojí např. 3x až 4x více než německý originál. Přes svou vysokou cenu je ale nejžádanější, protože je velmi kvalitní. Obsahuje množství nových a zánovních oděvů a mnohem méně poškozených kusů, než originál z jiných zemí. Obyvatelé Spojeného království mají silný smysl pro fair play, charitativní a ekologické cítění, takže dávají do sbírek lepší věci, než v jiných státech a kulturách. V minulosti jsme přesvědčili mnoho dovozců, kteří dříve třídili originál z kontinentální Evropy, aby přešli na britský raw material. Je lepší platit více za dobře prodejné zboží.

Druhy britského netříděného originálu

  • DOOR TO DOOR

DTD, D2D, house to house nebo street collections. Uliční sbírky, dům od domu, doslova „od dveří ke dveřím“. Charitativní organizace oznámí obyvatelům letáčky termín sbírky a dají jim do schránek pytle se svým logem. V určený den postaví lidé oděvy v označených pytlích před domy a sbírková vozidla je odvezou. Originál D2D je nejkvalitnější a nejdražší, protože mezi dárci a charitativní organizací existuje osobní kontakt a lidé tedy dávají do sbírky pěkné věci.

  • DOOR TO DOOR SHOPS

Tyto sbírky začínají organizovat obchody s novými oděvy, aby podpořily a oživily prodej. Když zákazníci přinesou balení použitého oblečení, dostanou při nákupu zboží slevu. U nás je tento princip známý třeba s jízdními koly, zahradní technikou, elektronikou.

  • BAGS TO SCHOOL

B2S, school bags, SB. Školní sbírky. Děti přinesou obnošené oděvy do školy. Nasbíraný textil pak školy prodávají třídírnám. Získávají tak nemalé prostředky na svou činnost. Celkové roční sumy vyplacené školám ve Spojeném království za netříděný originál se pohybují řádově v desítkách milionů liber. Tento systém byl zaveden v posledních letech. Je velmi oblíbený a podporovaný, protože kromě finančního přínosu vychovává děti k šetření zdroji, trvale udržitelném rozvoji, recyklaci a ochraně životního prostředí. Netříděný originál school bags obsahuje velké množství dětských oděvů.

  • TEXTILE BANK

TB, containers. Kontejnerové sbírky. Před supermarkety, nákupními středisky i na jiných frekventovaných místech mají charitativní organizace a recyklační firmy celoročně postaveny speciální kontejnery, do kterých je možno zabalené oděvy vkládat. Z kontejnerů se pytle pravidelně odvážejí. Tento systém je anonymní, chybí zde osobní vztah jako u domovních sbírek. Kontejnerový originál textile bank proto neobsahuje tolik pěkných oděvů jako door to door a je tím pádem i levnější.

  • CHARITY

Tento netříděný originál tvoří neprodané oděvy z charitních prodejen. Dobročinných obchodů různých humanitárních spolků, provozovaných dobrovolníky, je ve Spojeném království velké množství. Tento originál je už jednou přebraný a vytříděný, proto neobsahuje poškozené kusy, ale většinou ani nejlepší módní značkový výběr. Z toho důvodu je nejlevnější a renomované solidní třídírny s ním nepracují.

Proč nakupovat britský netříděný originál u nás?

Málokdo v ČR má takové zkušenosti s netříděným originálem jako naše firma. V minulých letech jsme dovezli a vytřídili tisíce tun originálu, tedy miliony kusů oděvů. Na rozdíl od prodejců, kteří s netříděným originálem pouze obchodují, můžeme s jistotou říci, který netříděný originál a odkud je výhodný, protože jsme si jej vlastníma rukama osahali a důvěrně ho známe.

U nás je originál opravdu originál

Netříděný originál dovážíme pouze od největších britských dodavatelů, kteří mají smlouvy s městskými radami (town councils, local authority) a sami sbírky textilu organizují. Naši obchodní partneři vlastní rozsáhlé sítě tisíců kontejnerů textile bank, dodávky, nákladní auta s jeřáby a další technické prostředky. Náš originál je drahý, protože je kvalitní, nedotčený, skutečně originální. Jeho producenti přímo ovládají zdroj, systém sbírek. Pokud někoho osloví cenově výhodná nabídka překupníků, kteří sami originál nesbírají (backdoor operators), může nakoupit přetříděné zboží, ze kterého byly vybrány nejlepší módní značkové oděvy.

Originál je žádaný a nedostatkový

Second hand protikladně kopíruje cykly ekonomické konjunktury a recese.

  • Když se hospodářství daří, lidé kupují nové oděvy a mnoho starších odkládají. Textilu second hand je nadbytek, ale hůř se prodává, protože je dostatek peněz na nové oblečení.
  • Když přijde hospodářský pokles a krize, kupní síla klesá a zvyšuje se zájem o levný second hand. Toho je ale paradoxně nedostatek, protože lidé méně nakupují nové oděvy a nedávají tolik staršího oblečení do sbírek.

Textilu second hand je tedy hodně, když není tolik potřebný, a málo, když je o něj zájem. Zhruba 50% netříděného originálu se zpracuje v zemích původu a 50% se exportuje v netříděném stavu. V současné době se netříděný originál obtížně shání. Tuto strategickou surovinu si třídírny žárlivě střeží jako zlatý poklad, protože při jejím nedostatku se dostávají do potíží. Nemají materiál, nemají práci pro zaměstnance. Není-li originál ve třídírně, je to jako když pekaři dojde mouka nebo truhláři prkna.

Zpět na úvodní stránku